Saturday, March 19, 2011

2 perkara

bismillahirrahmanirrahim...

apa tujuan hidup kita ye?

51:56 dan 2:30

56. Dan aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka mengabdi kepada-Ku. (al-qur'an, az-dzariyat, 51 : 56)

30. Ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada para Malaikat: "Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di muka bumi." Mereka berkata: "Mengapa Engkau hendak menjadikan (khalifah) di bumi itu orang yang akan membuat kerusakan padanya dan menumpahkan darah, padahal kami senantiasa bertasbih dengan memuji Engkau dan mensucikan Engkau?" Tuhan berfirman: "Sesungguhnya Aku mengetahui apa yang tidak kamu ketahui." (al-qur'an, albaqarah, 2 : 30)


hurrmmmm... bila kita baca ayat2 ni, kita sedar tak? terasa tak? takut tak? beremosi tak? berperasaan tak? gementar tak? huhu...

sedih! sebab, saya tak dapat rasa sekarang... T_T huhu...
kecewa dengan diri sendiri, sebab tak dapat nak menghayati ayat tu. :(
hati rasa sakit, sebab rasa macam jauh sangat dari Tuhan. x_X
badan rasa lemah sebab tak rasa semangat tu.. ~_~

ya Allah, aku takut ya Allah. sehingga saat ini, aku masih tidak berbuat apa2 pun ya Allah...
ya Allah, aku takut ya Allah. aku takut, jika nyawa ku ditarik ketika ku belum sempat untuk betul2 kembali kepadaMu ya Allah...
ya Allah, aku takut ya Allah, jika malaikat Izraeil datang menarik nyawaku dalam wajah yang menakutkan...
ya Allah, aku takut ya Allah, jika segala anggota tubuh ku ini nanti akan ditanya tentang segala yang telah ku lakukan. akan dipaparkan semula segala apa yang telah ku lakukan selama ini.
ya Allah, aku malu ya Allah. aku takut ya Allah. aku risau ya Allah. T_T

1. tugas kita diciptakan adalah untuk mengABDIkan diri kepada Allah.

faham kah kita dengan maksud mengabdikan diri? atau menghambakan diri? atau, kita faham dan tahu, tapi kita tak rasa??? huhu.... :(

seorang hamba akan taat pada setiap arahan Tuannya. seorang hamba akan takut untuk mengingkari arahan Tuannya. seorang hamba akan melaksanakan tugasannya tepat pada waktunya.

jika, Tuan nya baik hati dan sayang akan hambaNya, Tuannya selalu melayan baik hambaNya, tegarkah si hamba untuk mengguris hati si Tuan? sanggupkah? mengapa si hamba selalu tidak mengenang budi Tuan yang baik hati? sedangkan, walaupun si hamba ini sering melakukan kesalahan, namun tidak tergamak si Tuan untuk menghukum si hamba sewenang2nya. masih tetap diberi peluang untuk memohon maaf. masih tetap diberi peluang untuk memperbaiki kesilapan yang lalu.

pernahkah si Tuan berlaku tidak adil terhadap si hamba2Nya?

tapi si hamba....

2. menjadi khalifah di muka bumi.

apakah yang dimaksudkan dengan khalifah? pemimpin @ pentadbir @ pengelola setiap alam ini. apakah itu alam? ia merangkumi segala2 nya yang ada di muka bumi Tuhan ini. pokok, langit, bumi, tanah, haiwan, ikan, udara, metal, ion, angin, bangunan, makanan, rumput, dan SEGALA2nya... everything!

kita perlu menjaganya! kita perlu mentadbirnya! huhu... T_T

tapi, kita jaga tak?

syahadatul haq. kita buat tak?

syahadatul haq = hak2 syahadah

asyhaduallailahaillallah. waasyhaduannamuhammadurrasulullah.
i bear witness, there is no God but Allah. and i bear witness, Muhammad is Messengger of Allah.
aku naik saksi bahawa tiada Tuhan melainkan Allah. dan aku naik saksi bahawa nabi Muhammad itu pesuruh Allah.

sekadar baca or faham? sekadar mengucap, tapi berSAKSIkah kita?

rasa macam, banyak lagi yang kita belum sedar...

(banyak perkara lagi yang kita belum tahu, yang kita belum faham, yang kita belum rasa, dan yang kita belum buat. huhu..)

huhu... ya Allah, aku lemah sangat di sisi Mu ya Allah. banyak kekurangan ku ya Allah. maafkan aku jika aku tidak berbuat. huhu... T_T


No comments: